Αξίζει να δείτεΔοκιμέςΤεχνολογία

Tech Review: Tesla Model 3 Performance

Η τεχνολογική υπεροχή της οθόνης του Tesla Model 3.

Το εσωτερικό του ευρωπαϊκού ηλεκτρικού Best Seller Tesla Model 3 χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη οθόνη που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό. Σε αντίθεση με τις άλλες εταιρείες όμως δεν φιλοξενεί απλά ένα infotainment σύστημα αλλά ένα “Control Panel” μέσω του οποίο εκτελούνται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου. Τα επίπεδα συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας ξεπερνούν τα όρια κάθε φαντασίας και παρά τις άπειρες λειτουργίες, η εκμάθηση του συστήματος είναι “παιχνίδι” για έναν μέσο χρήστη Smartphone.

Από τη πρώτη γενιά Model S το 2012 η Tesla χρησιμοποιεί ως κύριο στοιχείο στο εσωτερικό των αυτοκινήτων της μια τεράστια οθόνη. Αυτή η οθόνη δεν χρησιμεύει απλά ως Infotainment σύστημα, ως σύστημα ψυχαγωγίας και πολυμέσων δηλαδή, αλλά ως ένα πάνελ ελέγχου και λειτουργιών με το οποίο ο οδηγός ή ο συνοδηγός μπορούν να χειριστούν τα πάντα στο αυτοκίνητο. Αυτό το σύστημα εξελίχθηκε στις επόμενες γενιές του Model S και κυριαρχεί πλέον στο εσωτερικό όλων των μοντέλων της εταιρείας, όπως στα Model 3 και Y που διατίθενται στην ελληνική αγορά. Σε αυτή την τεχνική δοκιμή θα επικεντρωθούμε στο σύστημα του Model 3, και συγκεκριμένα της έκδοσης Performance που διαθέτει ορισμένες επιπλέον λειτουργίες για την οδήγηση, που κατά βάση δεν έχει διαφορές με το Y.

Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή. Για να μπει κάποιος στο εσωτερικό του Model 3 το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να ακουμπήσει την ειδική μαύρη κάρτα Tesla που στην ουσία είναι το κλειδί και έχει το μέγεθος μιας πιστωτικής κάρτας, στην πλαϊνή μεσαία κολώνα. Με αυτό τον τρόπο αμέσως το αυτοκίνητο ξεκλειδώνει αλλά για τις υπόλοιπες λειτουργίες και φυσικά την οδήγηση, η κάρτα πρέπει να τοποθετηθεί μπροστά από το κεντρικό υποβραχιόνιο, ώστε το αυτοκίνητο να την αναγνωρίσει. Αυτό μόνο για την πρώτη φορά κάθε εκκίνησης και μετά μπορεί να τοποθετηθεί οπουδήποτε, ακόμα και στο πορτοφόλι. Βέβαια, η κάρτα αυτή δεν χρειάζεται καθώς ένα Smartphone με την εφαρμογή της Tesla και τον απαραίτητο λογαριασμό, μπορεί να πάρει τη θέση του κλειδιού και ουσιαστικά να μη χρειαστεί ποτέ να βγει από τη τσέπη. Το ξεκλείδωμα/κλείδωμα γίνεται αυτόματα ενώ το αυτοκίνητο μοιράζεται με την εφαρμογή σημαντικές πληροφορίες επιπλέον όλων των λειτουργειών απομακρυσμένου ελέγχου, όπως π.χ. τον προγραμματισμό της φόρτισης ή του κλιματισμού, τον έλεγχο των θερμαινόμενων καθισμάτων και του τιμονιού, το άνοιγμα των χώρων αποσκευών κ.α.

Κύριο χαρακτηριστικό της μινιμαλιστικής καμπίνας του Model 3 είναι η μεγάλη οθόνη αφής 15 ιντσών που βρίσκεται στο κέντρο του ταμπλό. Αυτή διαθέτει εκπληκτική ανάλυση, απόλυτη απόκριση με multi-touch τεχνολογία και υπερσύγχρονο πολυπύρηνο επεξεργαστή. Το λογισμικό σύστημα που έχει δημιουργήσει η Tesla έχει ανάλογα γραφικά με το design του εσωτερικού και χωρίζει την οθόνη σε τρία κύρια μέρη.

Η αριστερή πλευρά, σε μορφή κάθετου παραλληλόγραμμου, διαθέτει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τον οδηγό και όλες τις απαραίτητες ενδείξεις κατά την οδήγηση. Στην αριστερή γωνία υπάρχουν η επιλεγμένη θέση του κιβωτίου (P,R,N,D), οι ενδείξεις της λειτουργίας των φώτων, της ζώνης και του συστήματος ευστάθειας. Δίπλα σε αυτά βρίσκεται το ψηφιακό ταχύμετρο με αρκετά μεγάλη γραμματοσειρά για να είναι εύκολα ορατό από τον οδηγό, μιας και είναι δεξιά του και όχι μπροστά του, ενώ στη πάνω δεξιά γωνία υπάρχει πάντα ορατό το ποσοστό της μπαταρίας ή με ένα απλό άγγιγμα πάνω σε αυτό, η αυτονομία. Όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, στο κέντρο αυτού του τμήματος της οθόνης εμφανίζεται ένα Model 3 (πανομοιότυπο με το κανονικό) πάνω στο οποίο υπάρχουν τα χειριστήρια για το άνοιγμα του μπροστινού ή του πίσω χώρου αποσκευών και της τάπας φόρτισης και το κεντρικό κλείδωμα/ξεκλείδωμα. Κατά την οδήγηση, το ψηφιακό Model 3 εμφανίζεται να κινείται μαζί με τα οχήματα ή εμπόδια που ανιχνεύουν οι αισθητήρες και οι κάμερες περιμετρικά του.

Στη λειτουργία αυτοματοποιημένης οδήγησης Autopilot εμφανίζονται επιπλέον οι γραμμές του δρόμου με μπλε χρώμα και το “Model 3” που παραμένει μέσα σ’ αυτές. Από κάτω, εμφανίζεται το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, πληροφορίες για το αυτοκίνητο και οι ρυθμίσεις για τους υαλοκαθαριστήρες όταν πατηθεί το ανάλογο κουμπί στον αριστερό λεβιέ πίσω από το τιμόνι (σε αντίθεση με τα περισσότερο αυτοκίνητα οι υαλοκαθαριστήρες ενεργοποιούνται από ένα κουμπί στον αριστερό λεβιέ και όχι με το το πάτημα του δεξιού, ο οποίος χρησιμεύει αποκλειστικά για την επιλογή της θέσης του κιβωτίου ταχυτήτων). Τέλος, να αναφέρουμε ότι στην έκδοση Performance με την επιλογή του προγράμματος Track, τη θέση του Model 3 παίρνει ένα γραφικό με τη θερμοκρασία των κινητήρων, της μπαταρίας και των ελαστικών αλλά και ένα G-meter, όπως σε πολλά σπορ αυτοκίνητα. Επιπλέον είναι δυνατή η καταγραφή βίντεο και η χρονομέτρηση γύρων σε πίστα.

 

Οι ρυθμίσεις του κλιματισμού διαθέτουν έναν πρωτοποριακό έλεγχος της ροής και της κατεύθυνσης του αέρα.

 

Κατά μήκος της οθόνης στο κάτω τμήμα υπάρχει μια μπάρα με εικονίδια που στην ουσία είναι συντομεύσεις για όλα τα βασικά μενού και λειτουργίες του συστήματος. Με τη σειρά εμφανίζονται τα εξής εικονίδια συντομεύσεων: ρυθμίσεις, πολυμέσα, κάμερες, υαλοκαθαριστήρες, ψυχαγωγία ή γραφικά ενδείξεων-πληροφοριών μπαταρίας και φόρτισης, βασικές ρυθμίσεις κλιματισμού, θερμαινόμενων καθισμάτων οδηγού και συνοδηγού, ξεθάμπωμα και ένταση του ήχου. Αντίστοιχα στο πάνω μέρος της οθόνης υπάρχει μια status bar με τις πολύ βασικές λειτουργίες, την ώρα, την θερμοκρασία και το σήμα συνδεσιμότητας 4G ή Wifi.

Η δεξιά πλευρά περιλαμβάνει κατά βάση το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης Google Maps με Live Traffic, δορυφορική προβολή, σημεία φόρτισης και Tesla Superchargers. Ο προγραμματισμός μια διαδρομής μάλιστα προβλέπει το ποσοστό της μπαταρίας κατά την άφιξη, με βάση τον τρόπο οδήγησης, και επισημαίνει πότε και που θα χρειαστεί στάση για φόρτιση. Στο ίδιο σημείο με τον χάρτη, κρύβοντας τον, εμφανίζονται τα πολυμέσα ή οι εφαρμογές ψυχαγωγίας με ένα απλό Swipe Up ή επιλογή.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι από το πρώτο μενού γίνονται όλες οι ρυθμίσεις του αυτοκινήτου εκτός από τα ηλεκτρικά καθίσματα, τα οποία έχουν τα δικά τους ενσωματωμένα χειριστήρια. Το τιμόνι και οι καθρέπτες ελέγχονται μέσα από την οθόνη και τα δύο ειδικά κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών ενώ ακόμα και το ντουλαπάκι του συνοδηγού ανοίγει με πάτημα ενός κουμπιού στην οθόνη.

Στο κομμάτι της ψυχαγωγίας οι επιλογές είναι αμέτρητες αλλά για μερικές εφαρμογές το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σταθμευμένο για λόγους ασφάλειας. Τα Youtube, Netflix, Twitch είναι διαθέσιμα για προβολή υπό το μενού “Theater” με σύνδεση λογαριασμών ενώ υπάρχουν δεκάδες παιχνίδια που παίζονται είτε με το τιμόνι, είτε με την αφή ή ακόμα και με χειριστήρια παιχνιδομηχανών. Διάφορες αστείες και διασκεδαστικές εφαρμογές είναι τα λεγόμενα “gimmicks” των Tesla, με τα οποία οι επιβάτες θα εντυπωσιαστούν ή θα “πειραχτούν” από τον οδηγό χωρίς να το γνωρίζουν (συγκεκριμένα από την εφαρμογή με τα “αέρια”). Ο Web Browser είναι συμβατός με όλες τις ιστοσελίδες και λειτουργεί ακόμα και όταν το αυτοκίνητο κινείται όπως και ο πίνακας σχεδιασμού. Διαθέσιμη είναι η εφαρμογή με το “Τζάκι” που προβάλει φωτιά στην οθόνη και κατευθύνει από τον τεράστιο οριζόντιο αεραγωγό ζεστό αέρα προς τους επιβάτες παίζοντας ταυτόχρονα ρομαντική μουσική. Με την πρόσφατη ανανέωση του συστήματος το Model 3 μπορεί να κάνει ένα χορευτικό με τα φώτα, τα παράθυρα και το πίσω χώρο αποσκευών παίζοντας μουσική, πολύ δυνατά, από το εξαιρετικά ποιοτικό ηχοσύστημα 15 ηχείων της έκδοσης.

Με παρατεταμένο πάτημα του δεξιού κουμπιού στο τιμόνι του Model 3 ενεργοποιούνται οι φωνητικές εντολές στα αγγλικά, οι οποίες μπορεί να εκτελεστούν με μεγάλη άνεση όταν η προφορά είναι σωστή. Εντολές από το προγραμματισμό του συστήματος πλοήγησης, την αναπαραγωγή πολυμέσων, τον έλεγχο διάφορων λειτουργιών ακόμα και την αναγνώριση slang φράσεων όπως π.χ. το “Open B**hole” για την τάπα φόρτισης.

Η μουσική φυσικά δεν περιορίζεται στο ραδιόφωνο, το bluetooth ή το USB. Η Tesla προσφέρει επίσης τις εφαρμογες Spotify, καραόκε, Tune-in (διαδικτυακό ραδιόφωνο) και Tidal. Το Smartphone μπορεί να συνδεθεί με Bluetooth για αναπαραγωγή πολυμέσων και διαμοιρασμό πληροφοριών όπως το ημερολόγιο ή τη κατάσταση του αυτοκινήτου αλλά δεν υποστηρίζονται τα συστήματα συνδεσιμότητας Android Auto ή Apple Car Play. Πρακτικά αυτά δεν χρειάζονται αφού το σύστημα της Tesla είναι το ίδιο ολοκληρωμένο με αυτό ενός Smartphone ή Tablet και θα γίνεται ακόμα καλύτερο μέσω των ασύρματων ενημερώσεων που συνεχώς κάνει η εταιρεία προσθέτοντας λειτουργίες και βελτιστοποιώντας το αυτοκίνητο συνολικά.

Η Tesla προσφέρει και για περιορισμένο χρόνο (καθορίζεται από την έκδοση ή το μοντέλο) δωρεάν το Premium πακέτο δεδομένων συνδεσιμότητας 4G. Η συνδρομή στην υπηρεσία μετά τη λήξη είναι συμφέρουσα αλλά και απαιτούμενη για να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, με όλα όσα προσφέρει, τα οποία είναι περισσότερο από όσα προσφέρει οποιοδήποτε άλλο εργοστασιακό ή και μη σύστημα σε αυτοκίνητο. Με άλλα λόγια το Control PanelInfotainment της Tesla είναι κορυφαίο.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).